·februari 2, 2023

Best practices voor preventie van cyberincidenten voor kleine bedrijven

Als eigenaar van een klein bedrijf denkt u misschien dat uw bedrijf “te klein” is om het doelwit te worden van cybercriminaliteit, omdat u geen groot bedrijf bent dat miljoenen euro’s waard is. Echter is niets minder waar. Hoewel de media zich vooral richten op aanvallen op grote bedrijven, zijn kleine bedrijven eenvoudige doelwitten voor cybercriminelen. 

Cybercriminelen weten dat de kans kleiner is dat kleine bedrijven over sterke beveiligingsmaatregelen beschikken, waardoor het voor hen veel eenvoudiger is om hun gegevens te stelen. In deze blogpost leest u welke stappen u kunt nemen om uw bedrijf te beschermen tegen cybercriminelen.

 

Volg deze best practices voor het voorkomen van cyberincidenten

 

Hoewel er niet één wondermiddel is om alle incidenten te voorkomen, zijn er een aantal best practices waarmee u het risico om slachtoffer te worden van een cyberaanval kunt beperken.

 

  • Zorg ervoor dat uw cyberbeveiligingsbeleid werken op afstand ondersteunt

Bij het implementeren van een cyberbeveiligingsbeleid dat werken op afstand ondersteunt, dient u het volgende te overwegen

  1. Hoe krijgen werknemers toegang tot bedrijfsmiddelen op afstand?
  2. Welke beveiligingsmaatregelen dienen genomen te worden om bedrijfsgegevens te kunnen beschermen? 
  3. Hoe kunnen werknemers op afstand samenwerken en gegevens met elkaar delen?  

Bovendien dient u eventuele ondersteuningsmechanismen vast te stellen om werknemers te helpen die het lastig vinden om te wennen aan het werken op afstand. Door rekening te houden met deze factoren kunt u een cyberbeveiligingsbeleid opstellen dat productief, soepel en veilig is.

        

  • Zorg dat uw werknemers een cybersecurity awareness training volgen

Het implementeren van een beveiligingsbewustzijnstraining voor werknemers is cruciaal in de digitale wereld van tegenwoordig. Als verantwoordelijke bedrijfsleider dient u ernaar te streven dat het programma uitgebreid, boeiend en aanpasbaar aan nieuwe bedreigingen is. 

 

  • Implementeer softwarepatches

Bedreigingen voor uw netwerkbeveiliging komen steeds vaker voor naarmate de technologie zich verder ontwikkelt. Daarom is het van essentieel belang om uw software up-to-date te houden met de nieuwste beveiligingspatches. 

Er zijn twee verschillende manieren om uw software up-to-date te houden. De ene manier is om uw software zo in te stellen dat deze automatisch bijgewerkt wordt, terwijl de andere manier is om regelmatig handmatig op updates te controleren.

 

  • Zorg voor actieve antivirus- en antimalwarebescherming

Er zijn veel verschillende antivirus- en antimalwareoplossingen verkrijgbaar, dus kies een oplossing die past bij uw bedrijf. Daarbij dient u rekening te houden met de omvang van uw bedrijf, het soort gegevens dat u wil beschermen en uw budget.

Zodra u voor een oplossing heeft gekozen, zorg er dan voor dat u er ook direct iets mee doet. Dit houdt in dat u het direct installeert op alle computers van uw bedrijf en alles up-to-date houdt.

 

  • Implementeer tweefactorauthenticatie (2FA)

Tweefactor-authenticatie is een beveiligingsmaatregel waarbij gebruikers meer dan één vorm van identificatie moeten gebruiken bij het verkrijgen van toegang tot gegevens, waardoor de kans dat onbevoegden toegang krijgen tot gegevens enorm afneemt.

Dit kan iets zijn dat de gebruiker onthoudt (zoals een wachtwoord), iets dat de gebruiker heeft (zoals een beveiligingstoken) of iets persoonlijks van de gebruiker (zoals een vingerafdruk).

 

  • Maak gebruik van een virtueel privé-netwerk (VPN)

Een virtueel privénetwerk versleutelt de gegevens van uw bedrijf en geeft u de mogelijkheid om te controleren wie er toegang toe heeft. Dit kan datalekken helpen voorkomen en de gegevens van uw bedrijf te beveiligen.

Zorg er wel voor dat u voor een gerenommeerde provider kiest die robuuste beveiligingsfuncties biedt.

 

  • Implementeer single-sign-on (SSO) en wachtwoordbeheer

Een single sign-on oplossing kan het inlogproces van uw gebruikers eenvoudiger maken doordat ze één keer kunnen inloggen op een centraal systeem en vervolgens toegang krijgen tot alle andere applicaties en systemen die ze gebruiken. Dit kan het aanmeldproces voor hen efficiënter maken.

Naast SSO vereenvoudigt een oplossing voor wachtwoordbeheer het aanmeldproces van gebruikers door hen in staat te stellen hun wachtwoorden veiliger en efficiënter te beheren.

 

  • Versleutel uw gegevens

Gegevensencryptie is het proces waarbij informatie wordt omgezet in een code die alleen kan ontcijferd worden door iemand die de sleutel heeft om het te ontcijferen. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot de gegevens. Gegevensversleuteling is van cruciaal belang bij cyberbeveiliging, omdat het kan helpen de blootstelling van uw gegevens aan risico’s te beperken en de naleving van de regelgeving inzake gegevensprivacy te waarborgen.

 

  • Beschik over oplossingen voor back-up en noodherstel

Het is van cruciaal belang om te beschikken over oplossingen voor back-up en noodherstel in geval van systeemuitval of gegevensverlies. Zorg ervoor dat u de verschillende opties met elkaar vergelijkt en goed bekijkt om zo de beste oplossing voor uw bedrijf te kunnen vinden. Test regelmatig of uw oplossingen voor back-up en noodherstel goed werken.

 

Samenwerken voor succes

 Als eigenaar van een klein bedrijf heeft u misschien niet de tijd of de expertise om effectieve best practices voor preventie van cyberincidenten te kunnen implementeren. Als u met ons samenwerkt, kunt u echter gebruikmaken van onze ervaring om een digitaal fort rond uw bedrijf te bouwen. Neem vandaag nog contact met ons op om te ontdekken hoe wij u kunnen ondersteunen en helpen om uw bedrijf tegen potentiële cyberdreigingen te beschermen.

Ook kunt u hier klikken om onze infographic “Is uw bedrijf voorbereid op een cyberincident?” te downloaden waarin we dieper ingaan op het concept.





Share article
Neem geen genoegen met minder dan het beste

Neem geen genoegen met minder dan het beste

Er zijn verschillende redenen waarom kleine en middelgrote bedrijven (kmo's) hun technologiebehoeften het beste vervullen vanuit één centrale locatie. Een van de redenen is dat kleine bedrijven vaak over minder middelen beschikken. Het is dus essentieel om de middelen...

Ga naar de inhoud